sobota, 12 kwietnia 2014

Młyn i krzyż

Peter Bruegel Starszy, Droga Krzyżowa, 1564, olej na drewnie, 124 x 170 cm, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń
     

      Film "Młyn i Krzyż" Lecha Majewskiego z 2011 roku powstał na podstawie książki (właściwie eseju)  Michaela Francisa Gibsona pod tym samym tytułem. We współpracy napisali scenariusz "ożywiajacy" obraz Petera Breugla Starszego "Droga Krzyżowa". Poza filmem powstała jeszcze wspólna książka-album



źródło
źródło

     
   
   Obraz widziałam w wakacje. Film obejrzałam dokładnie rok temu. Duża aula na uczelni, piątkowe popołudnie. Niesamowita muzyka. Hipnotyzująca, wręcz momentami nieznośna. Długo zapadnie mi to w pamięci. 
   Do nakręcenia niektórych scen filmu zastosowano nową technikę blue box. Dla mnie jednak efekt końcowy jest co najmniej niezadowalający. Trudno się czasami ogląda niedoskonałe technicznie momenty. Może za dużo się spodziewałam. Trudno. Film i tak uważam za dobry i godny polecenia.
   Film pokazuje kulisy powstawania obrazu. Droga Krzyżowa przeplata się ze scenami życia w Niderlandach w XVI wieku. Na pozór dostrzega się tylko to życie codzienne. Jednak przy wnikliwszym oglądaniu widzi się Drogę Krzyżową. Nie w tle, a obok. Trwającą cały czas. Po cichu. Do końca. 
  Tak samo jest na obrazie. Musimy się mu bardzo uważnie przyjrzeć żeby dostrzec Chrystusa przygniecionego ciężarem krzyża. Jest "ukryty" w tłumie. Trzeba się zatrzymać, na chwilę, przyjrzeć, pomyśleć. 





Ilustracje oczywiście z Web Gallery of Art.
Widzieliście obraz? Widzieliście film? Co o nich sądzicie?

 























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz