środa, 16 kwietnia 2014

Ikonografia Męki Pańskiej - Ostatnia Wieczerza

     
Leonardo da Vinci, Ostatnia Wieczerza, 1498, 460 x 800 cm, Santa Maria delle Grazie, Mediolan 


        Zbliżają się Święta Wielkanocne. W Wielkim Tygodniu i podczas Triduum Paschalnego chciałabym przybliżyć ten czas poprzez sztukę. Codziennie będę publikowała kolejne posty dotyczący ikonografii  Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa.
       W kościołach jutro będzie się obchodzić pamiątkę Ostatniej Wieczerzy. Dzisiaj napisze krótko o malarskich przedstawieniach tego wydarzenia.

        Scena najczęściej przestawiana jest jako uczta. Na stole bardzo często znajduje się kielich nawiązujący do Męki.

Master of  Housebook, 1475-80, deska, 131 x 76 cm, Staatliche Museen, Berlin



                                       Pieter Pourbus
1548, olej na desce, 46,5 x 63 cm, Groeninge Museum, Brugia
     Wśród Chrystusa i 12 Apostołów często zdarzało się wyróżnianie Judasza przez brak nimbu (aureoli), żółtą/czarną szatę lub przedstawiając go jako rudego. Tutaj dodatkowo zajmuje się sakiewką z pieniędzmi. Czasami przedstawiano go jak kogoś brzydkiego o powykrzywianej i zdeformowanej twarzy.
W tym przedstawieniu widzimy również czekającą na niego Śmierć.


Philippe de Champaigne,ok. 1652, olej na płótnie, 158 x 233 cm, Musée du Louvre, Paryż
Juan de Juanes
1560,  deska, 116 x 191 cm, Museo del Prado, Madryt

Dieric Bouts Starszy1464-67, olej na desce, 180 x 150 cm, Sint-Pieterskerk, Leuven

    Zdarzają się również przedstawienia ustanowienia Eucharystii, kiedy Chrystus błogosławi chleb i wino.


Pieter Coecke van Aelst1531, olej na desce, 75 x 82 cm, Musées Royaux des Beaux-Arts, Bruksela


     Czasami scena przedstawiana jest bardziej dynamicznie, w momencie zdrady, kiedy Judasz postanawia wydać Jezusa i wychodzi z Wieczernika.
W tle przedstawienia mogą znajdować się zapowiedzi Eucharystii, śmierć Niewinnego, ze Starego Testamentu np. Kain zabijający Abla czy ofiara Izaaka. 


Jacopo Bassano, ok. 1546, olej na płótnie, 168 x 270 cm, Galleria Borghese, Rzym


Koło Jezusa,  często w czerwonej szacie znajduje się Jego umiłowany uczeń - Jan. Tak jak tutaj bywa przytulony do swojego Mistrza.



Domenico Ghirlnadaio1480, , fresk, 400 x 880 cm, Ognissanti, Florencja




Domenico Ghirlandaio
ok. 1486, fresk, 400 x 800 cm, San Marco, Florencja
    W renesansie stół często był bardzo wydłużony, a Judasza pozbawiano aureoli oraz jako jedynego malowano go przedstawionego tyłem, po drugiej stronie stołu w stosunku do reszty Apostołów.



Giovane PalmaUmywanie nóg, 1591-92, olej na płótnir, 163 x 378 cm, San Giovanni in Bragora, Wenecja



Zdarzały się również przedstawienia sceny umywania nóg Apostołom przez Jezusa. Tutaj widzimy Chrystusa z broniącym się przed tym Piotrem.
Ilustracje pochodzą z Web Gallery of Art

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz