|
Leonardo da Vinci, Ostatnia Wieczerza, 1498, 460 x 800 cm, Santa Maria delle Grazie, Mediolan |
Zbliżają się Święta Wielkanocne. W Wielkim Tygodniu i podczas Triduum Paschalnego chciałabym przybliżyć ten czas poprzez sztukę. Codziennie będę publikowała kolejne posty dotyczący ikonografii Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa.
W kościołach jutro będzie się obchodzić pamiątkę Ostatniej Wieczerzy. Dzisiaj napisze krótko o malarskich przedstawieniach tego wydarzenia.
Scena najczęściej przestawiana jest jako uczta. Na stole bardzo często znajduje się kielich nawiązujący do Męki.
|
Master of Housebook, 1475-80, deska, 131 x 76 cm, Staatliche Museen, Berlin |
|
Pieter Pourbus, |
| 1548, | olej na desce, 46,5 x 63 cm, | Groeninge Museum, Brugia |
|
Wśród Chrystusa i 12 Apostołów często zdarzało się wyróżnianie Judasza przez brak nimbu (aureoli), żółtą/czarną szatę lub przedstawiając go jako rudego. Tutaj dodatkowo zajmuje się sakiewką z pieniędzmi. Czasami przedstawiano go jak kogoś brzydkiego o powykrzywianej i zdeformowanej twarzy.
W tym przedstawieniu widzimy również czekającą na niego Śmierć.
|
Philippe de Champaigne, | | ok. 1652 | , olej na płótnie, 158 x 233 cm, | Musée du Louvre, Paryż |
|
|
Juan de Juanes, |
| 1560, | deska, 116 x 191 cm, | Museo del Prado, Madryt |
|
Dieric Bouts Starszy, 1464-67, olej na desce, 180 x 150 cm, Sint-Pieterskerk, Leuven
|
|
Zdarzają się również przedstawienia ustanowienia Eucharystii, kiedy Chrystus błogosławi chleb i wino.
|
Pieter Coecke van Aelst, 1531, olej na desce, 75 x 82 cm, Musées Royaux des Beaux-Arts, Bruksela
|
Czasami scena przedstawiana jest bardziej dynamicznie, w momencie zdrady, kiedy Judasz postanawia wydać Jezusa i wychodzi z Wieczernika.
W tle przedstawienia mogą znajdować się zapowiedzi Eucharystii, śmierć Niewinnego, ze Starego Testamentu np. Kain zabijający Abla czy ofiara Izaaka.
|
Jacopo Bassano, ok. 1546, olej na płótnie, 168 x 270 cm, Galleria Borghese, Rzym
|
Koło Jezusa, często w czerwonej szacie znajduje się Jego umiłowany uczeń - Jan. Tak jak tutaj bywa przytulony do swojego Mistrza.
|
Domenico Ghirlnadaio, 1480, , fresk, 400 x 880 cm, Ognissanti, Florencja
|
|
Domenico Ghirlandaio, |
| ok. 1486, | fresk, 400 x 800 cm, | San Marco, Florencja |
|
W renesansie stół często był bardzo wydłużony, a Judasza pozbawiano aureoli oraz jako jedynego malowano go przedstawionego tyłem, po drugiej stronie stołu w stosunku do reszty Apostołów.
|
Giovane Palma, Umywanie nóg, 1591-92, olej na płótnir, 163 x 378 cm, San Giovanni in Bragora, Wenecja
|
Zdarzały się również przedstawienia sceny umywania nóg Apostołom przez Jezusa. Tutaj widzimy Chrystusa z broniącym się przed tym Piotrem.
Ilustracje pochodzą z Web Gallery of Art.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz